mrskarin913: Tanker omkring multimedie. 10/10/05.

ccDOCTYPE html PUBLIC "-//W3C//DTD XHTML 1.0 Strict//EN" "http://www.w3.org/TR/xhtml1/DTD/xhtml1-strict.dtd"> mrskarin913: Tanker omkring multimedie. 10/10/05.

mandag, oktober 10, 2005

Tanker omkring multimedie. 10/10/05.

Mine tanker omkring multimedier er positive, jeg synes, at det er et stort plus for mennesker, at de muligheder er der. Da jeg under introforløbet i fagene på pædagogstudiet mødte multimedie som fag, blev jeg fascineret, fordi der er så mange muligheder. Jeg har tit tænkt, at jeg gerne ville have haft de muligheder, da jeg var barn, for jeg kan se og læse om, at de kompetencer, som er bag brug af multimedie, beherskes af børn i en tidlig alder. Mit liv skal leves i nutiden, og så må jeg se at få nogle af de kompetencer, som børnene har inden for multimedier.
Det, der er så dejligt, er at læse om og se på børnene omkring mig, som en selvfølgelighed bruger forskellige former af multimedier, og deres hastighed af brugen er bare stor. Jeg tænker også her på forskellen på hastigheden af, det at skrive en besked på mobilen..
Birgitte Holm Sørensen har skrevet om digital produktion, og at nye æstetiske former og produktionsmåder som er under udvikling. Det er spændende læsning, for her er børnenes brug af computeren og internettet godt beskrevet. Det, der til at begynde med optager mig, er den forskel på måden at pigerne og drengene bruger computeren og internettet på. Fælles for begge køn er, at de tør udfordre mulighederne, og de viser det ved at være produktive, hvor det har vist sig, at det ikke altid er produktet, der betyder noget, men det er processen og selve den fælles aktivitet der får karakter af leg, som har betydning. Denne form for leg, mener jeg er kultur af børn, idet de bestemmer selv, jeg er godt klar over, at der i den leg også er en læring, men de laver det ud fra, hvad de selv synes, og at de ikke har opstillet en tvungen opgave. Det viser sig, at børnene er så optaget af processerne, at de ofte glemmer tid og sted, de er sådan med i processen og den intense eksperimenterende del af det. Parallel til dette kan være computerspil, hvor det samme er gældende, med hensyn til at de glemmer tid og sted. På side 49 i den udleverede litteratur om Digitalproduktioner af Birgitte Holm Sørensen beskrives, at børnenes processer ofte har karakter af flow. Mihaly Csikszentmihalyi mener, at man, i processen eller den situation man er i, kan føle et fysisk eller psykisk velvære og kan lukke uvedkommende påvirkninger og tanker ude. Han (Csikszentmihalyi 1990) kommer også ind på, at et flow er betinget af, at målet skal være en udfordring og have et realistisk opnåeligt mål. Lidt det samme har jeg følt, når jeg er blevet så grebet af b. a. de link, der er udleveret i multimedie undervisningen, det har for mig været spændende at se de måder som andre har ændret billeder på. http://www.ekkofilm.dk/temaer.asp?table=temanummer&id=23
http://www.dicomics.com/storyboardschool/swe/index.htm
http://www.nyemedier.gyldendal.dk/
http://design.emu.dk/artik/99/animat2.html#indhold2
http://www.corel.com/servlet/Satellite?pagename=Corel3/Products/Display&pfid=1047024307383
http://www.corel.com/servlet/Satellite?pagename=Corel3/Products/Display&pfid=1047024307383
http://del.icio.us/Multimedie/Manga
http://www.xipster.com/