mrskarin913: Lidt om børnenes brug af computer den 11/10/05.

ccDOCTYPE html PUBLIC "-//W3C//DTD XHTML 1.0 Strict//EN" "http://www.w3.org/TR/xhtml1/DTD/xhtml1-strict.dtd"> mrskarin913: Lidt om børnenes brug af computer den 11/10/05.

tirsdag, oktober 11, 2005

Lidt om børnenes brug af computer den 11/10/05.

Børnene laver forskellige typer af produktioner, jeg mene, at det nærmeste minder om et moderne værkstedsfag, hvor ideer og kreativitet kan blomstre. De eksperimenter og laver deres egne hjemmesidder, der laves lyd og indsættes billeder, og nogle går også i gang med at viderebearbejde deres billeder i et billede-, lyd-, præsentations eller et multimedieprogram.
Børnene er gode til at forsøge de ændre farver og former, så skal der lige en ny baggrund til, de har en naturlig nysgerrighed og modet til at prøve, så diskuterer de lidt, på en måde oplever de et fællesskab, som jeg også synes er vigtig.
Når jeg tænker på, at jeg for 15 år siden sagde til vores søn og hans kammerater, nu måtte de hellere slukke computeren, og gå ud at lege udenfor, ja så gør jeg mig nogle tanker og tænker på, at da vidste jeg ikke selv bedre.:)
Drengene bruger oftest computeren til tekniske eksperimenter, hvor de udforsker computerens programmer og internettets muligheder, og de går heller ikke af vejen for produktive processer, som består af at lave billeder, komponere musik og også at sammenkoble flere forskellige udtryksformer. De går ikke så højt op i om produktionerne gemmes, nej de er mere interesseret i processen ved udførelsen.
Pigerne kan godt lide at ændre på billederne, skifte farve og former, de klipper i billederne ændre på baggrunden, de vil gerne lave f.eks. collager, og ofte er de også flere om et produkt. De er ikke altid enige, men så snakker de om det deres ideer og tanker. Pigerne gemmer ofte det, de har lavet i mapper, som de meget gerne viser frem. De virker ofte stolte, over det de har lavet.
Børnene har helt klart vist, at de er i stand til, at arbejde med digitale produktionsområder. Det jeg også finder vigtigt er, at børnene også lader sig inspirere af hinanden, og på den måde er der også en socialside af disse legeprocesser.