mrskarin913: Alder........

ccDOCTYPE html PUBLIC "-//W3C//DTD XHTML 1.0 Strict//EN" "http://www.w3.org/TR/xhtml1/DTD/xhtml1-strict.dtd"> mrskarin913: Alder........

mandag, marts 13, 2006

Alder........

Hvornår er man gammel???????

Jeg var i lørdags sammen med min mand, datter og hendes kærste inde og se samt hører Mick Øgendahl.

Vi var ca. 900 personer i Musikhuset her i Esbjerg, og det var et rigtigt godt show, som var alle pengene værd.

Når jeg bruger overskriften alder, er det fordi Søren og jeg oplevede ,at vi var nok iblandt de 10 personer som ud af 900 var over 40 år. Det har jeg nu det selv ok med, når interessen var den samme. Jeg kunne mærke på Søren, at han synes det var lidt "anderledes", vi havde fundet vores pladser, og de 2 stole ved siden af Søren var stadigvæk tomme. Der vrimlede ind med mange unge mennesker, i godt humør stemning var god, og en del ville nok bruge showet til at starte en lørdag aften/nat i Esbjerg.

Så blev de 2 pladser besat ved siden af Søren, og det var to velvoksne mænd på 36 år str xxxl, så pladsen ved siden af Søren blev fyldt ud. De talte højtlydt om, at de var gamle, og uha hvor var her mange unge, og de var da noget forbavset over, at der ikke var nogen over 40 til stede. De nikker til Søren, og sige det er da dejligt, at der er andre ældre en os der nærmere sig de 40. Søren har humor og kan tale med alle typer mennesker og falder i snak med dem inden for emnet alder, imens han ser det fornuftige i, at rykke nærmere mig, så han ikke bliver helt klemt.
Han når dog at sende mig en bemærkning om, at han føler, at der lige så lidt plads her som i et flysæde.

Showet går i gang, og vi glemmer alt om alder, der bliver grinet, og vi morer os - glemt er det, at vi nærmere os de 50 år.

De unge mennesker vi er sammen med, Helle og Lars deler vores glæde over en herlig aften, hvor det var en anden aldersgruppe personer i musikhuset, end dem vi plejer at se der. Igennem årene har Helle været med os til forskellige koncerter, hvor flertallet ikke var børn, så mon hun har følt det på samme måde bare modsat alder? Det vil jeg spørge hende om, når vi ses i gen.

Det er dejligt, at vores flotte musikhus har mulighed for at lave arrangementer for alle.

4 Comments:

  • At 11:37 AM, Blogger lis faurholt said…

    Det er et omfattende emne, du bringer på banen. Det indeholder tanker om alt fra skældsord som "aldersfacisme" til institutionaliseringens grundstrukturer (vuggestuer, børnehaver, skoleklasser).
    Ungerne i Arto har også gang i den sag for nu at bringe et aktuelt eksempel ind i debatten. Malene Larsen skriver i sit speciale om Arto side 57 - 58:
    "Ligeledes har jeg oplevet, at denne gruppe [brugere mellem 13 og 17 år, red.] i nogle tilfælde forsøger at lukke andre ude. Eksempelvis har jeg fra en meget ung Arto-bruger, der helst ikke ville oplyse sin alder, fået at vide, at mange er imod børn på Arto [......] På samme måde har jeg oplevet ældre brugere blive ”svinet til”, kaldt fakere eller fået besked på at skride,..."

     
  • At 1:27 PM, Blogger mrskarin913 said…

    Hej Lis.

    Jeg vil straks læse side 57 og 58 i Malene larsens speciale.

    Det med alder er jo noget, vi ikke kan lave om på, vi har den alder, vi har, og de år kan ingen tage.

    Det er alligevel lidt uhyggeligt at høre, at folk bliver svinet til nogle steder på grund af deres alder. Det blev vi dog ikke, men jeg synes, det var morsomt at iagttage Sørens reaktion på det at være "de unormale" i en forsamling :)
    Det var ikke de unge mennesker, der kom med bemærkninger, men de såkaldte "gamle", og det er det, jeg hæfter mig ved.

     
  • At 3:07 PM, Blogger lis faurholt said…

    Og måske er det ikke så sært, at 53 årige "svines til", når "Station 2" og pressen generelt ikke kan tale om andet end pædofile på nettet!?!
    Ungerne må da nærmest få det indtryk, at der gemmer sig en pædofil i enhver voksen :(

    Hvad tænker de mennesker dog, der ser trusler omkring ethvert hjørne???

     
  • At 8:19 AM, Blogger mrskarin913 said…

    Jeg tænker ofte på, hvorfor der ikke er flere positive emner i medierne,( det er der jo nok ikke så mange penge og seertal i), men positive nyheder fremmer livsglæden hos nogle mennesker.

    Så tror jeg, at det ville gavne livsglæden, og det at nogle gør en forskel overfor dem selv i hverdagen. Det skal forståes på den måde, at de personer, som kun har nyhederne at gå op i, måske kunne få en bedre opfattelse af, hvad der sker ude i samfundet. Så de ikke sidder hjemme og er bange for at gå udenfor deres dør.

    Jeg møder, flere ældre personer på mine gåture med dagplejebørnene som stopper op og vil tale med børnene, og i den efterfølgende samtale kan jeg fornemme en angst for at færdes i et ellers ganske rolig område, hvor de burde færdes trygt.

    En frygt medierne har været med til at skabe, og det er ærgeligt, for der er resurce til at vi alle burde kunne gå frit og trygt omkring.

    Vi voksne bør også tage en dialog med børn, hvis de kommer med udtagelser, der ser ned på alder.
    For ellers synes jeg de svigter børnene.

     

Send en kommentar

<< Home